lördag 23 november 2013

Strandliv

23/11 2013

Strandliv.
Vaknade redan vid halv sju-tiden av samma röst som under gårdagskvällen underhöll mig med glada bullrande skratt och mycket prat! Han lät som Eddie Murphy – kanske därför jag inte blev irriterad! Blev upphämtad av Elin och Malin (från Southern Ambition) med bilen strax efter kl 8. Vi åkte till Muizenberg Beach, där de skulle surfa. Beachen var rätt folktom när vi kom dit, ca kl 8.30. Lite morgondis fortfarande och väldigt blåsigt. 
Men så skööönt med solen och värmen och så vackert med bergen som en fond till hela Indiska Oceanen! 
Medan tjejerna modigt kastade sig i det skummande havet (hajvarningsflaggorna vajade svarta, vilket betydde att det var svårt för hajspanarna att hajspana) promenerade jag längs med den enormt långa stranden. Hittade ett litet ställe som var öppet där jag kunde köpa kaffe och ta med tillbaka till stranden. Fler och fler kom dit, trots blåsten. Det var svårt att hitta lite lä, men jag lyckades till slut krypa ner bakom en liten stenmur. Roligt att bara sitta och titta på alla olika sorters människor, unga och gamla, barn och mittemellan, turister och slitna, kids från townships och välklädda tonåringar. Kidsen från något township verkade ha så himla kul! De rusade ner i vattnet med kläderna på (en del) och skrattade och lekte olika lekar och stod i ring och ropade saker i kör…!
När en av deras ledare hörde att vi kom från Sverige berättade han att de här kidsen hade fått bidrag från SIDA, vilket gjorde att man bl.a. kunde ta med dem hit idag! Roligt när man får kvitto på att pengar kommer fram!
Resten av dagen ägnade jag åt att tillsammans med de andra besöka en populär matmarknad. Roligt och gott! Satt på eftermiddagen på ett Café och surfade med fri WiFi och har en lugn hemmakväll. Märker att det är skönt med dessa timmar för mig själv, då jag hinner smälta intryck och bara vänja mig vid att vara här!



3 kommentarer:

  1. Njut av vädret och upplevelserna! Kan vi inte försöka få till en Skype-dejt?

    SvaraRadera
  2. Hej hej! Nu har jag lyckats skapa ett Google konto så att jag kan kommentera!!!
    Fint att få läsa om dina dagar här i kylan och mörkret! Saknar redan att prata med dig...

    SvaraRadera