torsdag 21 november 2013

Den första dagen

Den första dagen vaknar jag först tidigt, tidigt (fast solen är redan uppe!) men somnar om igen!
Vaknar igen vid 8-tiden och känner mig faktiskt utsövd. Underbart med en strålande sol från en klarblå himmel och varmt!!! Redan! Folk rör sig utanför och tågen rasslar förbi nere på stationen.
Pysslade en del och åt min frukost, sedan lite proviantering i en närbelägen butik, som har det mesta av livets nödtorft...!
Tog det otroligt lugnt och bara njöt av att slippa mörkret och kylan hemma! :) Utanför blommar pelargonerna i rabatterna och nya fågelljud hörs i buskarna.
Åt lunch med Tania (som tar jätteväl hand om mig!) och sedan tog vi taxi till ett område några mil norr om centrala Kapstaden. Trafiken är rätt hetsig (med vänstertrafik förstås) och inget man kanske ger sig ut att köra i innan man har lärt känna stan ganska bra. Vi besökte en svensk kvinna som bor i området och som jag haft en del kontakt med via facebook innan jag åkte ner. Området ligger alldeles nära havet, med en fantastisk utsikt över Table Mountain, havet och Robben Island. Hade en härlig eftermiddag på hennes terass med goda ostar och fantastiskt välsmakande solmogna (!) frukter.
Spännande bilfärd tillbaka till stan med Southern Ambitions bil och medarbetare.
Har nu lite tid att fixa med bilder, facebook och den här bloggen och måste ta mig något att äta.
Full av nya intryck, dofter, ljud och smaker tar jag min bok "Analfabeten som kunde räkna" som sällskap. Kommer säkert sova gott i natt också. Kram alla!
PS Så snart jag lärt mig hur man lägger upp foton på den här bloggen kommer det förstås att bli sådana också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar