fredag 29 november 2013

Konfliktsituationer

29/11 2013

Idag skulle jag ha följt med Nonkie till ett township för att hjälpa henne med ett event för flyktingbarnen där. Jag hade bara fått en adress på en papperslapp och vi skulle mötas där var det tänkt. Men eftersom jag inte hittade adressen på kartan och inte ville ta en taxi utan att veta vart jag skulle, frågade jag några kvinnor på gatan om de visste var det låg. De sa att det låg långt utanför stan, ca en halvtimme med taxi och de avrådde mig från att åka dit ensam… Området kan vara ganska tufft, särskilt om man är ensam och utlänning, menade de. Dom verkade veta vad de pratade om!
Så det kändes inte bekvämt för mig att åka dit ut själv utan jag bestämde mig för att avstå den här gången. Viktigt att gå på magkänslan i alla lägen här.

Gick i stället omkring ett tag i ett jättefint shoppingcentrum i en stadsdel som heter Claremont, tog en kaffe och surfade lite på nätet. Sedan åkte jag till kontoret och har hjälpt Koko med intervjuer av några asylsökanden från Congo och Burundi.

Eftersom jag inte vet så mycket om konflikterna i de här länderna passar jag på att läsa på och lära mig en del. Det är mycket lättare att kunna hjälpa klienterna med deras ”claims” om man har lite bakgrundsfakta kring situationerna i deras hemländer. Har gjort lite research om de länder ”våra” klienter kommer ifrån på nätet, skrivit ihop sammanfattningar och mailat till Koko. Då kan även han använda informationen när han skriver klart ansökningarna. Han säger att det kan hjälpa om man lägger till lite fakta kring konfliktsituationen i landet, eftersom de som granskar ärendena inte alltid är särskilt insatta.

Percy kom aldrig till kontoret idag. Hon var rädd för bråk på vägen eftersom ryktet gick att det skulle bli en stor protestaktion på stan av en grupp som kallar sig ”Cape Town Informal Settlements”. Det är människor som bor i kåkstäderna som marscherar för att protestera mot att ingenting görs för att förbättra livsvillkoren för alla dessa fattiga personer som bor där. Folk bor otroligt tätt i gamla plåtskjul. Många har ingen egen toalett och inget vatten utan man får gå en bit om man behöver gå på toa eller hämta vatten! Och man får ofta dela toan med kanske 15 andra! Bara tänk hur det är på vintern!!
Folk vill att politikerna bl.a. avsätter mark och bygger bättre bostäder till folk.
De har verkligen otroligt mycket att marschera för!!

Men politikerna blåste av protesten eftersom man var rädd för våldsamheter och skadegörelse, vilket hände den 30 oktober, då en liknande marsch ägde rum. Man förklarade att den var olaglig och att om den ändå genomfördes skull gripna personer ställas inför rätta och dömas till antingen 20000Rand i böter eller fängelse i ett år! Eller båda!


Jag undrar: Har någonting alls hänt sedan Mandela protesterade mot apartheid på 50-och 60-talet???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar