fredag 22 november 2013

Trött i fötterna

Trött i fötterna och mätt av den varma, strålande solen sitter jag på balkongen i min "studentbostad" och lyssnar på grannarna, som förmodligen laddar inför helgen... Glada skratt, musik och mycket prat! Själv är jag ganska nöjd med att ha några timmar för mig själv. Dricker Roibostea (som Mma Mamootse) och äter chilinötter. Läser i min medhavda svenska pocketguide över Kapstaden. Plötsligt har de tidigare anonyma platserna och bilderna fått en mening och ett innehåll. Idag har jag gjort en lång stadsrundtur tillsammans med en av medarbetarna på Southern Ambition. Vi har vandrat runt i många timmar i säkert bortåt 30 graders värme och tittat på de viktigaste delarna av centrala Kapstaden. Jag är otroligt imponerad av min unga guide (och av alla jag hittills mött) i Southern Ambition! De är såna kloka, varma och duktiga personer! 👍 Jag känner mig väl omhändertagen! Efter den här dagen kommer jag antagligen att själv våga åka minibussarna som trafikerar Main Road fram och tillbaka till centrum! Man hoppar på varsomhelst och kliver av var man vill. Väldigt praktiskt och billigt! Kostar ca 7 rand, vilket motsvarar ca 5 kr. Bussarna rymmer bortåt 10 personer om man nästan sitter i knät på varandra! Jag har också besökt bl.a  Green Market, vilket är en stor marknadsplats mitt i stan där man kan köpa alla typer av afrikanskt hantverk. Väldigt trevligt och inte så "puschy"! Man kunde gå i lugn och ro och titta på allt. Och jag hittade en trumlärare! 😊
Det magnifika Tabel Mountain ser man överallt från olika vinklar och är ett perfekt riktmärke för den som är ny i stan. Man vet i allafall på ett ungefär i vilket väderstreck man befinner sig beroende på vad man ser av berget.
Nu blir det hemmahäng och en film på datorn med en av mina favoriter, Jackie Chan.
Kram till er!

1 kommentar: