söndag 8 december 2013

Min Sydafrikanska familj

5/12 2013

Jag har en kusin, vars ena son är gift med en Sydafrikansk kvinna och de bor med sina fem barn här i Kapstaden. Eftersom jag i ett svagt ögonblick lovade att steka köttbullar till ca 35 svenskar som ska äta jul-lunch tillsammans nu på söndag, frågade jag mina släktingar om jag kunde få låna deras kök för detta ändamål. Det lilla kök jag har är inte så välutrustat och inte heller särskilt stort. Dessutom tänkte jag att det förstås måste vara mycket roligare att steka köttbullar i deras kök med lite familjegemenskap istället för ensam i en studentlägenhet!

Dessutom ska julköttbullar tillverkas i gemenskap tycker jag, det är ju själva grejen med dem!!

Så idag blev jag upphämtad av min kusins svärdotter med bil efter jobbet på Passop.

Efter att ha handlat det viktigaste, nämligen köttfärsen (resten hade jag handlat innan) åkte vi till deras hus i den södra delen av staden. Huset ligger inte så långt från False Bay och Silver Mine, där jag vandrade häromdagen.
Hemma fanns redan alla barnen, hunden och maken och jag kände mig genast otroligt hemma med dessa människor, som jag bara träffat en gång förut nämligen samma dag jag kom till Kapstaden.
Den stora, härliga hunden – Tiger – jag tror det är en Golden Retriver… är en väldigt kramgo och snäll hund som man också genast blir vän med!

 

Kvällen gick fantastiskt fort och jag lyckades med Delias hjälp steka ca 450 köttbullar. Hela kvällen pratade vi och pratade medan vi rullade och stekte och emellanåt spelade jag lite pingis med barnen, som är så otroligt lätta att tycka om!!


Delia är född 1978, alltså under apartheidtiden, men eftersom hon ändå var ganska liten när den avskaffades minns hon inte så mycket av den. Hon är uppvuxen i ett område som tillhör ”Cape Flats” och som är samlingsnamnet på de olika Townships som växte upp under apartheid nordöst, öst och sydöst om staden. Där bodde hon tillsammans med sina föräldrar, en tvillingsyster, en äldre syster och en ganska mycket äldre halvbror. Hennes mamma bodde före apartheidtiden i ett område i Kapstaden som heter BoKaap, som tidigare beboddes av främst Cape-Malayättlingar, sedan slaveriet avskaffades 1830. När apartheid infördes flyttades folk ut till olika områden utanför stan, olika ställen beroende på om man var ”färgad” eller svart.

Tillfreds över köttbullsstekandet, som fick ske i den gemenskap jag ville - och över den trevliga kvällen, sov jag över hos dem och vaknade vid 8-tiden, utan att ha hört ett enda av alla de 5 barnen, helt amazing!


Tillbringade förmiddagen under kontemplation över Nelson Mandela i en solstol, medan Delia gjorde lite ärenden och fick sedan skjuts tillbaka med alla köttbullar i fryst tillstånd!

Känner mig glad och omtumlad över att jag plötsligt har fått en sydafrikansk extrafamilj!


2 kommentarer:

  1. Köttbullar och pingis!!!!! Salig Tage Fliesberg gläds i sin himmel att bordtennisgenerna förvaltas och sprids globalt!!

    Gläds med dig att du får sprida din klokskap och ditt perspektiv om både det ena och andra........

    SvaraRadera
  2. Glöm inte din andra familj bara! ;)

    SvaraRadera