torsdag 21 november 2013

Resan ner

Resan ner gick över förväntan bra! Hann gå några kilometer på Frankfurts flygplats (bra för blodcirkulationen när man flyger långt!) samt äta lite, men hann inte kolla fotbollsmatchen (vilket inte var någon förlust förstod jag senare..)! Anslutningsflyget gick ca en halvtimme för sent och jag satt bekvämt bredvid en trevlig ung tysk tjej, som skulle hälsa på sina föräldrar i Kapstaden. Sov lite till och från som man gör på flyg och kollade en kul film med Sandra Bullock: Heat!
När jag vaknade vid halv sju-tiden lyste solen in genom fönstret och man såg en fantastisk vy över Namibias öken samt havet bortanför. Mäktigt!
Inflygningen över Kapstaden var också häftig med hav och himmel och det fantastiska Table Mountain mitt ibland allt detta.
Bagaget kom fort och jag blev mött av två av Southern Ambitions medarbetare. De hade vikt dagen för mig, vilket kändes fantastiskt trevligt när man är så långt bort i världen alldeles själv!
Fick skjuts till mitt boende, som är en studentlägenhet nära universitetsområdet. Och nära tågstationen med vilket man kan ta sig i nord-sydlig riktning från centrum till de södra förorterna. Inte standarrd som i Sverige, men helt okej. Har försökt "boa in mig" lite eftersom jag kommer att stanna här ett tag. Just nu bor jag själv, men kanske kommer någon eller några till att dela detta boende så småningom.
Ringde min släkting som bor här nere (vars mamma är kusin till mig och som skulle åka hem idag) och han hämtade mig efter att först ha hämtat sina fem (!) barn i olika skolor. Tillbringade eftermiddagen hos dem och blev bjuden på härlig lunchmat.
Skönt med ett svalt hus att vara i när temperaturen är över 25 grader!
Barnen (som har en sydafrikansk mamma) var så otroligt söta, så man ville inte ta ögonen ifrån dem.
Kvällen tillbringade jag med Tania och Berber från Southern Ambition på en trevlig restaurang.
Full av intryck och väldigt trött sov jag förstås mycket gott den första natten i Sydafrika!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar